Selasa, 24 Julai 2012

Tazkirah 1 : Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadhan!!!

2607.JPG

Salman r.a meriwayatkan, bahwa Rasulullah SAW menyampaikan ceramahnya pada kami di hari terakhir bulan Sya’ban :

“Wahai para manusia sekalian, telah menyelimuti kalian bulan Agung yang penuh keberkatan, bulan yang padanya suatu malam yang lebih mulia dari seribu bulan, Allah menjadikan puasa di bulan ini merupakan hal yang fardhu (wajib), dan menjadikan Qiyam (tarawih) merupakan hal yang sunnah, barangsiapa yang beribadah dengan satu macam kebaikan maka sama saja pahalanya dengan menjalankan ibadah yang fardhu, barangsiapa yang beribadah dengan hal yang fardhu maka seakan ia telah mengerjakan 70X hal fardhu tersebut, inilah (Ramadhan) merupakan bulan kesabaran, dan balasan atas kesabaran adalah Syurga, inilah bulan kita saling membantu satu sama lain, inilah bulan dimana Allah menumpahkan rezekiNya bagi orang mukmin”
 
(Hadits riwayat Imam Ibn Khuzaimah dalam shahih nya).

Pengajaran dari hadith 

“KEISTIMEWAAN RAMADHAN” :

1. Bulan Ramadhan merupakan bulan yang termulia dan terbaik dari semua bulan. Bulan Ramadhan juga merupakan penghulu segala bulan. 

2.   Bulan Ramadhan juga merupakan bulan yang telah Allah SWT WAJIBkan berpuasa ke atas umat Islam.

3.   Puasa bulan Ramadhan telah diFARDHUkan / diWAJIBkan ke atas umat Islam pada tahun ke-2 Hijrah dengan turunnya ayat al-Quran surah al-Baqarah ayat 183.

4.  Dalam bulan Ramadhan Allah SWT kurniakan kepada umat Nabi Muhammad SAW satu malam yang lebih baik dan lebih mulia dari seribu bulan (amalan pada malam tersebut menyamai 83tahun 3 bulan) seperti yang termaktub di dalam surah al-Qadr. Iaitu malam Lailatul Qadar.

5.  Hanya dalam bulan Ramadhan sahaja terdapatnya solat sunat TARAWIKH. Tarawikh itu ertinya berehat-rehat. (santai-santai).

6.  Sesiapa yang menunaikan ibadah sunat seperti sedekah, solat tarawikh, qiamullail, baca al-Quran dan lain-lain lagi ibadah sunat akan diberi pahala oleh Allah SWT seperti seorang yang membuat ibadah FARDHU iaitu ibadah yang WAJIB. Dan sesiapa yang membuat ibadah FARDHU / WAJIB pula Allah SWT akan gandakan sebanyak 70x ganda seperti menunaikan ibadah FARDHU / WAJIB tersebut.

7.  Allah SWT telah menyediakan bagi orang yang berpuasa dengan kesabaran dan keimanan yang jitu sebuah SYURGA yang dinamakan al-RAYYAN

Pesanan Ustazah : 

Semoga anak-anak didik kesayangan semua dapat memanfaatkan bulan Ramadhan ini sebaiknya. Kalau boleh tinggalkan perkara-perkara yang melalaikan kita atau yang boleh mengurangkan pahala ibadah puasa kita. TV, Game, lepak-lepak dan memacam lagi perkara yang tidak berfaedah tu, kurangkan. Banyakkan baca al-Quran, atau kalau tengok TV, buka siaran yang boleh mendatangkan manfaat ilmu dan menambah pengetahuan agama kita. Jangan tengok yang maksiat-maksiat pula, nanti sia-sia ibadah puasa kita . Lagi satu, jangan ponteng puasa. Memang Ustazah tak tahu kalau ada yang curi-curi makan, tetapi Allah-kan MAHA MELIHAT & MAHA MENGETAHUI. Akhirnya JOM kita ramaikan Masjid dan Surau dengan solat berjemaah dan solat Tarawikh, Ustazah tunggu anak-anak didik kesayangan sekalian di Masjid & Surau …

Salam RAMADHAN & Selamat BERPUASA!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan