Khamis, 8 November 2012

Cuti sekolah apa buat???

Selamat bercuti...
Hmmmm...
Cuti-cuti juga, tapi jangan lupa...

Sekarang ni musim CUTI SEKOLAH. Anak2 murid ustazah pasti gembira selepas penat belajar, tiba musim merehatkan minda. Kepada yang telah menduduki peperiksaan PMR, dah boleh berehat berlapang dada, mesti lebih bermakna meraikan cuti. Kepada mereka yang menghadapi Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), pasti sedang bertungkus-lumus memerah keringat usaha, tak mengapa ustazah doakan kalian dapat melakukan yang terbaik.

Sesetengah ibu bapa kalian mungkin sudah atau sedang merancang untuk memanfaatkan cuti yang panjang. Ada yan nak pergi KLCC, nak pergi langkawi, nak pergi Cameron Higland, nak pergi I-city, nak pergi Genting Higland lah, dan macam-macam lagi tempat menarik, apa pun ustazah harap Semoga perancangan digarap terbaik untuk anak-anak. Sebab anak aset paling berharga untuk keluarga, agama dan negara. Tapi bagi mereka yang tak pergi bercuti kemana-mana, duduklah di rumah elok-elok dan tolonglah Ibu dan Ayah membuat kerja rumah apa yang patut.
Tapi...

Pada musim cuti sekolah ini, cuti cuti juga tetapi jangan sampai lupa sistem. Jika ketika bersekolah kita kena bangun awal sebab mahu ke sekolah. Dengan adanya sistem solat, walaupun musim cuti sekolah tetap kena bangun awal.
Ingat...

Janganlah mentang-mentang tidak bersekolah, solat Subuh menjadi Subuh gajah. Yang ini ibu bapa kena pastikan anak-anak bangun bersolat Subuh.

Begitu juga pelajar perempuan, kalian ke sekolah pakai tudung. Tutup aurat bukan kerana disiplin sekolah atau untuk kelihatan cantik menawan atau bersopan atau sebab orang lain memakainya, tetapi perlulah melakukan sedemikian disebabkan perintah Allah.

Begitu juga dengan waktu, jangan buang masa, sebab masa adalah kehidupan. Sebenarnya walaupun kita ada masa cuti dan berehat perlu diingat syaitan dan iblis serta konco-konconya tidak pernah berehat atau cuti. Makhluk ini tidak tidur malam, malah misinya tidak akan berhenti sehingga manusia tergoda dengan pujukannya.
Kena ingat...

Syaitan dari awal lagi mengisytiharkan perang dengan anak Adam untuk menyesatkannya selagi nyawa masih di badan.Cuti, cuti juga tetapi jangan sampai solat pun bercuti, tutup aurat cuti dan al-Quran pun cuti. Sebenarnya Allah memerintahkan kita mentaati-Nya supaya kita hidup bersistem dan Allah hendak menjanjikan syurga kepada kita.

Syaitan yang tidak pernah cuti itu akan terus menggoda kita supaya sama-sama menemaninya di neraka dan supaya kita hidup tidak berdisiplin.Apabila tidak mengikuti Islam kita tidak berdisiplin. Apabila tidak berdisiplin akan menjadi seperti Mat Rempit, bukan saja tidak berdisiplin di jalan raya, malah kadangkala mencabar undang-undang, menagih dadah dan apabila sudah tidak takut Tuhan, membujur lalu melintang patah.

Cuti-cuti juga, tapi...
 Ustazah memang tak tahu, ustazah pun tak boleh nampak, tapi Allah sentiasa tahu dan nampak apa yang dilakukan oleh anak-anak sekalian. beribadat jangan berhenti, taat jangan berkurang, kerja diteruskan, sebab di dunialah tempat kita mencari bekalan. anak-anak, Bercuti dan berehat sebenarnya adalah di syurga Allah yang abadi...

ok! Selamat bercuti! (^_^)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan